diaBit – projekt organizacji studenckiej Enactus

Adepci zarządzania, technologii żywności i dietetyki z Poznania opracowali zdrową przekąskę przeznaczoną dla cukrzyków i osób cierpiących na insulinooporność.

 

Wielkością i gramaturą nie będzie się różnił od wielu dostępnych na rynku batoników. W jego składzie znajdą się płatki owsiane, łuski kawy, ziarna kakao, masło orzechowe, suszone morele, biała morwa i cynamon. Nie będzie za to cukru, słodzików, miodu. Dzięki odpowiedniej kompozycji składników diaBite będzie nie tylko smaczny, ale także zdrowy: nie będzie podnosił poziomu cholesterolu i cukru we krwi w takim stopniu jak inne słodkie przekąski, a zawarte w nim przeciwutleniacze ochronią przed stresem oksydacyjnym. Poznańscy studenci chcą, aby batonik pojawił się na rynku w pierwszym kwartale 2021 r. Najpierw w sprzedaży internetowej, w dalszej kolejności w sklepach spożywczych i tych ze zdrową żywnością.

 

Wszystko zaczęło się w listopadzie 2019 r. Spotkania organizacyjne, pierwsze plany, badania rynku, działania w social mediach, grupach tematycznych zrzeszających diabetyków, prace nad recepturą w laboratorium, pozyskiwanie patronów i dofinansowań… Tak powstawał interdyscyplinarny zespół złożony z ludzi o różnym bagażu naukowym i wspólnej pasji. Gdy przyszła pandemia, skupili się na działaniach edukacyjnych prowadzonych zdalnie. – Napisaliśmy dwa e-booki, organizowaliśmy webinary, tworzyliśmy artykuły popularnonaukowe na temat cukrzycy, jej prewencji, leczenia żywieniowego, wspierania gospodarki węglowodanowej. Powstawały wywiady z ekspertami, podcasty – wylicza Julia Kłosowicz, jedna z twórczyń projektu. Przed wakacjami zaczęli przygotowania do ogólnopolskiego konkursu Enactus. – Nieco na raty wciąż gorączkowo dopracowywaliśmy recepturę. Każdy działał w swojej kuchni, próbki prac do analizy sensorycznej przesyłaliśmy sobie kurierem. Aż w końcu stwierdziliśmy, że to jest to i że możemy jechać na konkurs – wspomina Kłosowicz. Konkurs wygrali i od razu zaczęli przygotowania do jego edycji światowej – Enactus World Cup. Tam zajęli III miejsce w swojej grupie, a sam fakt udziału w konkursie był dużym wyróżnieniem. Na początku jesieni projekt wkroczył w nowy etap – zespół zaczął przygotowania do wprowadzenia produktu na rynek. Dziś przy wsparciu Fundacji na rzecz Tworzenia Wartości Wspólnej przez Studentów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz dzięki pomocy mentorów z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu zespół stara się o granty, startuje w ogólnopolskich konkursach i przede wszystkim podjął rozmowy z jednym z czołowych producentów zdrowych przekąsek na temat sprzedaży licencji na produkcję batonika. – Mamy nadzieję, że w ten sposób uda nam się pozyskać fundusze, dzięki którym będziemy mogli dalej się rozwijać i kiedyś stworzyć być może swoją linię technologiczną – mówi Kłosowicz. W przyszłości poznańscy studenci chcą rozszerzyć asortyment produktów dla diabetyków. Myślą też o produktach żywności funkcjonalnej dla innych grup o specyficznych potrzebach żywieniowych.

 

Na cukrzycę choruje dziś jedna na 10 osób na świecie. W ciągu ostatnich 40 lat choroba czterokrotnie zwiększyła swój zasięg, a naukowcy szacują, że prawdopodobnie co trzecia osoba na świecie nie wie, że już choruje. Co roku na cukrzycę umiera na świecie 15 mln osób i według szacunków WHO do 2030 r. choroba ta stanie się siódmą przyczyną zgonów. – My chcemy jednak jeszcze bardziej niż na cukrzykach skupić się na osobach z insulinoopornością, czyli stanem przedcukrzycowym, w którym jeszcze można zapobiegać chorobie – mówi Kłosowicz. Insulinooporność (nieprawidłowa odpowiedź tkanek organizmu na działanie insuliny) może pojawić się nawet kilka lat przed wystąpieniem typowych objawów cukrzycy. W USA ten problem dotyczy już 100 mln ludzi. – Osobom z insulinoopornością można jeszcze pomóc, o ile się wie jak – mówi Kłosowicz. Teoretycznie na rynku jest dużo zdrowych przekąsek bez dodatku cukru. Mają jednak wysoki indeks glikemiczny, przez co nie nadają się dla cierpiących na insulinooporność. – Chcieliśmy stworzyć produkt, który pomimo iż będzie zawierał naturalnie występujący w owocach cukier, dzięki odpowiedniej kombinacji składników nie będzie prowadził do gwałtownych skoków glikemii we krwi – dodaje.

Kłosowicz podkreśla nie tylko zdrowotny czy komercyjny, ale także ekologiczny i społeczny wymiar działań zespołu. Poznańscy studenci są szczególnie dumni z wykorzystania jako jednego z podstawowych surowców produkcji batonika łuski kawy, która jest produktem odpadowym. Zespół postarał się też o ekologiczne opakowanie wykonane z materiałów, które w pełni nadają się do recyklingu. – Do produkcji opakowania zastosowaliśmy ponadto nietoksyczny, rozpuszczalny w wodzie klej i nietoksyczny tusz do nadruku na etykiecie – mówi Kłosowicz.

Swoim działaniem chcą też promować wiedzę o epidemii chorób cywilizacyjnych i globalnych problemach żywieniowych na świecie – cukrzycy występującej w krajach globalnej Północy i pladze głodu w krajach globalnego Południa. Dwa lata temu członkinie zespołu brały udział w misji żywieniowej na Madagaskarze, gdzie m.in. nawiązały współpracę z polską fundacją Ankizy Gasy Dzieci Madagaskaru. W przyszłości procent zysku ze sprzedaży batonika jego twórcy chcą przeznaczać na wspieranie jej działań.

[DR 2020]

Top